A koronavírus-járvány kezdetén a Nébih weboldalán elindítottuk a koronavírus aloldalt (https://portal.nebih.gov.hu/koronavirus), ahol számos tematikus tájékoztató, hatósági útmutató található. A jogszabályokban meghatározott élelmiszerbiztonsági célok biztosítása ugyanis most magasabb szintű megoldásokat igényel, mint járványmentes időben. A Nébih oldalán elérhető, rendszeresen frissülő, szakmai útmutatókban számos olyan gyakorlati megoldás olvasható, amely alkalmas arra, hogy a vállalkozások jelen körülmények között is megfeleljenek ezen alapvető céloknak.
Az élelmiszerlánc szereplőknek készített hatósági útmutatók mellett a Nébih támogató szemlékkel is segíti a vállalkozások biztonságos üzemelését. Ellenőreink ezen auditok során alapvetően nem büntetnek, hanem tanácsot adnak a biztonságos üzemelés érdekében.
A húsvéti ünnepet megelőzően az áruházláncok esetében egyszerre 64, véletlenszerűen kiválasztott üzletben jártak a Nébih szakemberei. Valamennyi Magyarországon működő élelmiszeráruház-lánc sorra került. A szemlék során szakembereink találkoztak jó, követendő megoldásokkal, de akad javítani való is.
Alapvetően három fő területre fókuszáltak a Nébih ellenőrei:
- a személyi higiénia szigorú, az új helyzethez igazodó betartására;
- a csomagolatlan, fogyasztásra kész áruféleségek védelmére és
- a berendezések, eszközök, felületek tisztán tartására, fertőtlenítésére.
Útmutatók, eljárásrendek
- A helyszíni felelős vezetők nyilatkozata szerint az érintett egységekben – egy Penny és egy Spar kivétel – a hatósági ajánlásokat ismerik.
- A legtöbb üzletben a koronavírussal kapcsolatos szabályokról írásos eljárásrenddel rendelkeznek, kivéve két CBA és egy-egy Coop, , Reál, Spar és Tesco egységet.
Bevásárló kosarak, kocsik kezelése
- A bevásárlókocsikat, kosarakat az áruházláncok többségénél naponta mossák. Egy-egy Auchan, CBA, Lidl üzletben heti rendszerességgel történik a tisztítás.
- A tisztításhoz fertőtlenítőszert használnak, egy-egy Aldi és Spar üzlet kivételével.
- A kocsik, kosarak fogantyúinak tisztítószeres mosását, fertőtlenítését általában műszakonként, vagy gyakrabban végzik az áruházak. Ennek hiányát egy-egy, Lidl és Tesco üzletben tapasztalták a szakemberek.
- A kocsik, kosarak tisztításának hatékonysága szemrevételezéssel megfelelő volt az ellenőrzött egységekben, egy Élésker Kft. üzlet kivételével.
- Egyedi megoldást alkalmaztak a Metro üzleteiben, ahol speciális (titán dioxid) bevonattal látták el a bevásárló kocsikat, amely kiküszöböli a vírus megtapadását. A rendszeres tisztítástól azonban ez esetben sem lehet eltekinteni.
Vásárlók védelme
- A bejáratnál
- 7 üzletben (ebből 4 Spar) érintés nélkül használható,
- 10 helyen (Metro 100%, Spar 80%) pumpás adagolós virucid kézfertőtlenítőt,
- 5 helyen egyszer használatos kesztyűt helyeztek ki.
- Az ellenőrzött üzletek 73%-a a bejáratnál nem gondoskodott kézfertőtlenítésről vagy kesztyűről a vásárlók részére.
- A hűtők, tárolók fogantyúinak, az áruszalagoknak, a képernyőknek, a bankkártya termináloknak, az önkiszolgáló adagolóknak a rendszeresen fertőtlenítését valamennyi üzletben rendszeresen elvégzik. Ennek gyakorisága változó, de az ellenőrzött létesítmények 67%-ában (43 helyen) naponta többször is (1-3 óránként) sor kerül rá.
- A sorban állás helyén a legtöbb üzletben (87%) alkalmazzák a padlóra ragasztható távolságtartó matricákat, a Coop és CBA egyes üzleteiben hiányzik a jelzés.
- Az ellenőrzött egységekben – egy Lidl üzlet kivételével – figyelmeztető táblák/jelzések kihelyezésével ösztönzik a vásárlókat a szabályok betartására.
- A keletkező (és elszórt) hulladék gyűjtését egy budapesti CBA üzlet kivételével mindenhol elvégzik az üzlettérben és a parkolóban.
Csomagolatlan élelmiszerek védelme
- A hőkezelés/mosás nélkül fogyasztandó lédig termékeket, jellemzően a pékárukat a járványügyi helyzet miatt helyben becsomagolták (vagy részben becsomagolták) az üzletek 60%-ában. Az ellenőrzött Auchan, Reál, Spar üzletek 100%-ában csomagoltan árusítják e termékeket.
- A csomagolatlan termékek árusítása esetén az ellenőrzött egységek 62%-a cseppfertőzéstől védő tárolóban helyezi ki a termékeket. A termékek elvételéhez fogóeszközt és egyszer használatos kesztyűt/zacskót az üzletek 86%-a biztosít. Pultos kiszolgálással 10 egységben értékesítik a csomagolatlan pékárut.
- A fogóeszközöket rendszeresen fertőtlenítik, általában 1-3 óránként, de minimum műszakonként egyszer.
- Az árufeltöltést végző dolgozók és a pénztárosok a legtöbb egységben kesztyűt – és általában maszkot is – viselnek. Az ellenőrzéskor egy Tesco és egy CBA egységben nem viseltek maszkot és kesztyűt a fogyasztásra kész élelmiszert (csemegepult, cukrászpult, hidegkonyha, grill) kiszolgáló dolgozók.
Bár az akció elsődleges célja a segítés volt, a súlyosnak minősített hiányosságoknál, illetve hibás eljárások alkalmazása esetén a Nébih felszólítja az üzemeltetőket a megfelelő feltételek biztosítására. Emellett több üzletláncnál is tapasztaltuk, hogy a központi utasításokat eltérően értelmezik az egyes egységekben, amiről az üzemeltetők szintén tájékoztatást kapnak.
A helyes és helytelen kereskedelmi gyakorlatokról fényképes beszámolót is találnak a NÉBIH honlapján:
https://portal.nebih.gov.hu/-/kiskereskedelmi-koronavirus-audit-osszefoglalo
Forrás: NÉBIH, 2020. április 21.