• Országos kereskedelmi szövetség

  • 1034 Budapest,
    Bécsi út 126-128.
  • mobil: +36 20 591 1776 | +36 20 253 4400
    email:

Visszaváltási rendszer (DRS): Fontos információk az első forgalomba hozók és gyártók számára

Sajtóközlemény

2024. június 5.

 

Visszaváltási rendszer (DRS): Fontos információk az első forgalomba hozók és gyártók számára

A GS1 Magyarország Nonprofit Zrt. segítséget nyújt a 2024. január 1-től hatályban lévő visszaváltási rendszer (DRS) kapcsán az első forgalomba hozók és gyártók számára.

Mit jelent a visszaváltási rendszer (DRS)?

A visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termék (Deposit and Return System - DRS) forgalmazásának részletes szabályairól szóló kormányrendelet előírja a globális kereskedelmi áruazonosítószám, vagyis a GTIN szám használatát, amely a GS1 szabványrendszer egyik szabványa.

Az új szabályozás értelmében a nem újrahasználható, kötelezően visszaváltási díjas termékek GTIN száma és vonalkódja nem lehet azonos a 2024. január 1. előtt forgalomba hozott termékekével. A jogszabály féléves türelmi időszakot biztosít az érintettek számára, hogy felkészülhessenek a változásokra.

Hogyan készülhet fel az új visszaváltási rendszerre?

A GS1 Magyarország Nonprofit Zrt. javasolja, hogy a gyártók és első forgalomba hozók az alábbi lépéseket tegyék meg a felkészülés során:

Termékek számának meghatározása: Számolja össze, hogy hányféle italterméket és termékváltozatot (SKU) kínál a magyar piacon, beleértve az összes csomagolási variációt, mint például gyűjtőcsomagolások, promóciós csomagolások és multipack-ok.

Regisztráció a visszaváltási rendszerbe: Fenti számítások alapján határozza meg, hogy megközelítőleg hány italterméket kíván regisztrálni a visszaváltási rendszerbe.

GS1 jogosultságok és számkapacitás ellenőrzése: Amennyiben rendelkezik aktív GS1 licencszerződéssel, ellenőrizze a GS1 jogosultságait és jelenlegi számtartományának kapacitását, vagyis a GS1 cégprefixének méretét a GS1 Igazoláson. Győződjön meg arról, hogy a meglévő GS1 cégprefixe megfelelő kapacitással rendelkezik-e az új GTIN számok képzéséhez.

Amennyiben még nem rendelkezik GS1 jogviszonnyal regisztráljon a GS1 rendszerébe a GS1 Magyarországnál: https://gs1hu.org/cegprefix-igenyles

Ha rendelkezik GS1 cégprefix-szel, de kevés a felhasználható számkapacitása: regisztráljon egy újabb GS1 cégprefixet, és vegye fel a kapcsolatot a GS1 Magyarország ügyfélszolgálatával az info@gs1hu.org email-címen.

A Vonalkódmenedzser szoftver használata: Használja a Vonalkódmenedzser szolgáltatást (mely minden aktív GS1 partnerünknek a rendelkezésére áll) a GTIN számok helyes és gyors képzéséhez! A Vonalkódmenedzser egy internet-alapú platform, amely támogatja a GS1 partnereket a GTIN számok hatékony, akár tömeges képzésében is. Munkatársaink segítenek a tömeges adatbetöltésben és az új azonosítók létrehozásában is, keresse őket a helpdesk@vonalkod.io email-címen.

Miért forduljon a GS1 Magyarországhoz segítségért?

A GS1 Magyarország Nonprofit Zrt. a globális GS1 szabványrendszer kizárólagos hazai képviselete, így hazánkban a GS1 cégprefixek kiadására jogosult szervezet. Több mint 40 éves tapasztalattal rendelkezünk a GS1 szabványok – így a GTIN szám - bevezetése terén, ezáltal hatékony támogatást tudunk nyújtani a visszaváltási rendszerben érintett vállalkozásoknak is.

További információkért és segítségért kérjük, látogasson el a GS1 Magyarország weboldalára, vagy vegye fel a kapcsolatot ügyfélszolgálatunkkal.

Biztosítsa a GS1 Magyarország szakmai támogatásával, hogy termékei megfeleljenek a jogszabályi előírásoknak az új visszaváltási rendszer követelményeivel összhangban!

Írjon nekünk: drs@gs1hu.org

Weboldal további információkkal: https://gs1hu.org/visszavaltasi-rendszer-drs

 

Megjegyzés: A GS1 Magyarország Nonprofit Zrt. nem rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok szövegének értelmezésére, és tájékoztatását kizárólag a GS1 szabvány használatára vonatkozóan adja.