Partnereit kérdezte a METRO, hasznos kutatás született a vendéglátóipar helyzetéről
Az idén 30 éves METRO három évtizede kezeli prioritásként azt, hogy olyan megoldásokat fejlesszen a kulcs célcsoportok számára, melyek potenciálisan hozzájárulnak a profi vevők sikeréhez.
Ezért a gasztronómia piactereként időről-időre megméri a magyar vendéglátás pulzusát, hogy szolgáltatásait és termékeit a valós igényekhez, trendekhez és kihívásokhoz igazítsa.
A vendéglátás változó igényei és trendjei nyomában
A legfrissebb kutatást 2024. augusztusban folytatta a vállalat vendéglátóipari partnerei körében: a reprezentatív mintavételben vendéglő/étterem-, pizzéria és gyorsétterem-tulajdonosok vettek részt az ország minden részéről. A kutatás külön is megvizsgálta a kiemelt turisztikai területeket, azaz a Balatont, a Velencei-tavat és a népszerű fürdővárosokat (Zalakaros, Hévíz, Hajdúszoboszló).
A felmérés kitért az általános piaci „közérzetre”, a munkaerőpiaci helyzetre, a fejlesztési kedvre, a vendégkör és a rendelések változásaira, a vendégélmény összetevőire és a beszállítói hálózatra is. Az eredmények mellett azt is figyelték, hogy egy év alatt milyen tendenciák rajzolódnak ki az egyes területeken.
A HoReCa szektor kihívásai és lehetőségei
A HoReCa szektor alapvető kihívásai változatlanok: a magas infláció, a rezsi- és szállítási költségek, valamint a munkaerőhiány jelentik a legégetőbb problémákat a vállalkozások számára idén is. Bár az elmúlt évhez képest a gazdasági nehézségek mérséklődtek, idén a munkaerő megtartásának nehézségei hangsúlyosabbak lettek, különösen a kiemelt régiókban. A HORECA szereplők egyötöde tapasztalt munkaerőhiányt, melynek enyhítésére az alkalmazottak tapasztalatából engedtek: a fiatal munkaerő alkalmazása egyelőre elterjedtebb, mint a külföldiek foglalkoztatása.
Árbevétel-növekedés és költségcsökkentési tervek
Az árbevételt illetőleg óvatos optimizmus tapasztalható a megkérdezettek körében: a HORECA szereplők nagy része árbevétel-növekedésre számít, bár kétharmaduk 10% alatti növekedést vár, 15%-uk pedig kifejezetten csökkenést. Bár a felmérésből kirajzolódó elvárt növekedés még így is elmarad a költségek várható emelkedésétől, a vendéglátóipari vállalkozások fele optimistábbnak vallja magát, mint 2023-ban volt. A pénzügyi kihívások kezelésére a megkérdezettek 60%-a tervez költségcsökkentést a nem létfontosságú kiadások és a beruházások csökkentésével. A fejlesztések motorjának számító beruházások várhatóan elmaradnak, mert a megkérdezett HORECA szereplők csak egyötöde tervez bármilyen beruházást, ezek zöme 1-5 millió forint értékű.
Generációk találkozása az asztalnál
Az árbevétel-növekedés mögött az átlagos fogyasztási érték növekedése a legfőbb tényező, bár a vendéglátóhelyek 44%-a vendégszám-növekedésről is beszámolt. A vendégek összetétele is változott: nőtt az X és Y generációsok aránya mind létszámban, mind fogyasztási értékben, míg az alfa és a Z generációs vendégek száma nem változott; a Baby Boomer generáció képviselői viszont egyre kevesebben járnak vendéglátóhelyekre. Ezzel párhuzamosan a fogyasztói preferenciák is mások lettek: a „bőséges, házias” fogásokról a hangsúly az egészségesebb ételekre tevődött át, és alap elvárás lett a mentes, illetve a növényi alapú alternatívák biztosítása. Az italválasztásban előtérbe kerültek a minőségi, különleges italok, ezekből viszont kevesebbet fogyasztanak a vendégek. A vendégélmény fontossága megkerülhetetlen tényező lett: az udvarias kiszolgálás, friss alapanyagok, esztétikus tálalás és a változatos ételkínálat adja az élmény pilléreit; ezek közül a Z generációsok a kreativitás mellett teszik le a voksukat. Az új trendek érvényesülése fokozottan igaz a kiemelt turisztikai térségeken.
Kevesebb beszállító, több rugalmasság
A vendéglátósok által igénybe vett beszállítói hálózat mára koncentrálódott, ugyanakkor a HORECA szereplők bár kevés beszállítóval dolgoznak, tőlük rugalmas beszerzési lehetőségeket várnak el. Jóllehet a piac szereplőinek szüksége lenne a költségek racionalizálására, csupán egytizedük tervezi ezt megtenni a jelenlegi beszállítói kör felülvizsgálatával.
A legfontosabb szempontok a beszállítók választásánál a rugalmasság mellett a minőségi termékek, a megbízhatóság és kedvező árak – ezek mentén alakítja szolgáltatásainak, megoldásainak és termékeinek kínálatát a METRO Nagykereskedelem is. A megkérdezett vendéglátóipari szereplők kifejezetten igénylik a személyes kapcsolattartást a beszállítói körrel, és míg a lokális vagy egyedi beszerzés túlsúlya a kiemelt területekre, a nagykereskedelmek igénybevétele arányaiban a turisztikailag kevésbé frekventált részek vendéglátóira jellemző.