• Országos kereskedelmi szövetség

  • 1034 Budapest,
    Bécsi út 126-128.
  • mobil: +36 20 591 1776 | +36 20 253 4400
    email:

Tanácsok élelmiszerforgalmazóknak

Fontos hangsúlyozni, hogy tudományosan eddig nem bizonyított, hogy az új típusú koronavírus az ismert fertőzési módokon túl (cseppfertőzés) más módón – pl. szennyezett élelmiszer fogyasztása révén – terjedne. Ezt erősítette meg a WHO, az EFSA, az Európai Járványügyi Központ és a Német Szövetségi Kockázatértékelési Intézet (BfR) is.

A koronavírus járvány megelőzése érdekében fokozott figyelmet kell fordítani a napi, higiéniai szabályok szigorú betartására, folyamatosan követni és alkalmazni kell a humán járványvédelmi intézkedéseket.

Élelmiszerek:

A forgalmazó felelős azért, hogy valamennyi élelmiszert fokozottan védje a szennyezéstől a szállítás, a raktározás és az értékesítés teljes folyamata alatt.

Nem előre csomagolt áruk esetén, különösen, ha azok hőkezelés és/vagy mosás nélkül fogyaszthatók:

  1. Meg kell akadályozni, hogy esetlegesen fertőzött emberek köhögése, tüsszentése útján fertőző anyag (kórokozót tartalmazó nyálcseppek) kerülhessen az élelmiszerekre. Ennek megelőzését segítik a cseppfertőzés elleni védelemre alkalmazott plexi vagy egyéb védő-, légterelő burkolatok, tárolók alkalmazása.
  2. Meg kell akadályozni, hogy a vásárlás során a vásárló kezétől, vagy köhögéssel, tüsszentéssel szennyeződhessen a termék. Ehhez biztosítani kell elegendő számú, megfelelő eszközt és csomagoló anyagot (pl. egyszer használatos kesztyű, egyszer használatos nylon és papírtasakok)a csomagolatlan termékek önkiszolgáló értékesítéséhez. Ezek helyes használatáról tájékoztatni kell a vásárlókat, valamint célszerű folyamatosan felügyelni is. Amennyiben a megfelelő, cseppfertőződésmentes védelem kellő biztonsággal nem megoldható, javasolt a kiszolgálás átmeneti átszervezése, eladópult mögötti elhelyezése, végső esetben pedig a csomagolatlan élelmiszerek forgalmazásának felfüggesztése.

Meg kell akadályozni, hogy a termékek közvetett kapcsolatba kerüljenek a pénzzel. Célszerű a pénz kezelésének és az áru kezelésének teljes szétválasztása. Nem megfelelő az a gyakorlat, hogy ez az egyszer használatos kesztyű folyamatos levételével, majd ismételt felhúzásával történik. Nagyobb forgalmú helyen javasolt, hogy külön személy adja ki a terméket, míg más vegye el a pénzt. Az eladók rendszeres – forgalomtól függő – kézmosása és a személyi higiénia betartása kiemelt fontosságú. A bejáratnál érintés nélkül használható, adagolós virucid kézfertőtlenítő, vagy egyszer használatos kesztyű kihelyezése javasolt.

A megszokottól eltérő gyakorlattal kell az árukirakodást, üres ládák felrakodását végezni. A bolt személyzete ne érintkezzen a gépjármű vezetőjével.

Javasoljuk a hulladékgyűjtők gyakoribb ürítését.

Környezet, berendezések, eszközök:

Fokozottan tisztán kell tartani a vásárlók által gyakran érintett felületeket.

Fel kell mérni, hogy a vásárló térben melyek azok a berendezési tárgyak, eszközök, melyeket a vásárlók folyamatosan megérintenek. Ezek rendszeres takarítását és fertőtlenítését biztosítani kell.

  1. Ajtókat (amennyiben nem önműködőek) rendszeresen tisztítani kell, különösen a kilincseket.
  2. Bevásárló kocsik és kosarak heti fertőtlenítése javasolt. Gyermek nem állhat a bevásárlókocsiban, erre a vásárlók figyelmét is fel kell hívni.
  3. A boltban lévő hűtőpultok fogantyúit naponta legalább 1-2 alkalommal fertőtlenítő szerrel át kell törölni. A termékek megfogására alkalmazott eszközöket javasolt egyszerhasználatos eszközökre (zacskó, kesztyű) cserélni. A nem egyszer használatos eszközöket, amennyiben kézzel és élelmiszerrel is érintkezik, óránként cserélni kell és elmosogatni. (Pl. pékáruknál, salátabárnál kihelyezett eszközök.)
  4. A pénztárnál lévő áruszalagot, valamint az önkiszolgáló pénztárak rakodó felületeit folyamatosan tisztítani kell.
  5. Bankkártya-terminált rendszeresen fertőtleníteni kell.
  6. A környezet, berendezések, eszközök tisztításához virucid hatású mosogatószert, felület-fertőtlenítőszert és takarítószert kell alkalmazni.
  7. Lehetőség szerint a helyiségek rendszeres átszellőztetése szükséges.

Dolgozók:

Alapvető élelmiszer-higiéniai követelmény, hogy élelmiszerrel – mind az előállítás, mind a forgalmazás során – kizárólag egészséges emberek dolgozhatnak. Az élelmiszer kezelését végző dolgozók magasszintű személyi higiéniát kötelesek fenntartani, számukra megfelelő, tiszta öltözetet kell biztosítani.

  1. A higiéniai teendőkről (a dolgozók és a vásárlók egészsége érdekében) javasolt oktatást tartani. Az NNK által javasolt valamennyi ponttal a dolgozóknak tisztában kell lenniük, és azt fokozottan be kell tartaniuk.
  2. Az üzemeltető felelőssége, hogy a dolgozók egészségi állapotát fokozottan monitorozza és a betegség gyanúja esetén intézkedjen.
  3. Csemegepultban a kesztyű használata kötelező, emellett a rendszeres kézmosást is meg kell követelni.
  4. A pénztárban a vevő által csomagolt – egyébként csomagolatlan áru, pl. pékáru - a kód olvashatatlansága miatt nem bontható ki.
  5. A pénztárban dolgozó számára kézi fertőtlenítőt, vagy egyszer-használatos kesztyűt kell biztosítani. A kesztyűt legalább 2-3 óránként javasolt cserélni, illetve kézmosási szünetet tartani. Evés, ivás előtt és után egyaránt kezet kell mosni vagy fertőtleníteni.
  6. Minden kézmosóhelyen virucid hatású kézfertőtlenítőszer használata ajánlott.
  7. Javasolt a pénztáros és a vásárlók közé plexifal beállítása.
  8. A takarítást végző személyzet védőeszközzel történő ellátásának fokozott figyelemmel kísérése.

Vásárlók

Minden eszközzel törekedni kell arra, hogy a vásárlókat a helyes vásárlói magatartásra ösztönözzék.

  1. Ennek egyik módja lehet ábrákkal szemléltetni a higiénikus megoldásokat, és/vagy a helytelen gyakorlatot, valamint az áruházi hangosbemondókon keresztül felhívni a vásárlók figyelmét a legfontosabb tudnivalókra. Ilyen például a csomagolatlan termékek „összefogdosása”, helytelen eszközhasználat az önkiszolgáló értékesítésnél, bevásárló kocsi rakterébe ültetett, állított gyermek.
  2. A hosszabb sorok kialakulását pl. sorszámhúzással ajánlott megelőzni, valamint vonalak felfestésével felhívni a figyelmet a javasolt várakozási távolságra (minimum 1 méter).
  3. Jól látható helyen fel kell tüntetni, hogy sorban állás során a javasolt személyes távolságot a vásárlók egymás közt és a bolt munkatársaival is tartsák meg.

Forrás: Nemzeti Élelmiszerbiztonsági Hivatal

2020. március 23.