• Országos kereskedelmi szövetség

  • 1034 Budapest,
    Bécsi út 126-128.
  • mobil: +36 20 591 1776 | +36 20 253 4400
    email:

Nem kell kicserélni a vásárlók könyvét az üzletekben

Nem kell kicserélni a vásárlók könyvét az üzletekben

Az új uniós adatvédelmi előírások miatt módosulnak a vásárlók könyvével kapcsolatos szabályok, azonban ez a gyakorlatban mindössze annyit jelent, hogy a fogyasztók a jövőben már nem láthatják egymás bejegyzéseit és adatait. A sajtóban megjelent híresztelésekkel szemben a kereskedőknek emiatt nem kell új vásárlók könyvét beszerezniük.

A vásárlók könyvét továbbra is jól láthatóan és könnyen hozzáférhetően kell elhelyezni az üzletekben, abba az üzlet működésével, az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos panaszok és javaslatok jegyezhetők be. A vevőket e joguk gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos. A vállalkozó változatlanul 30 napon belül köteles megválaszolni a vásárlók könyvébe írt panaszt.

Az Európai Unió adatvédelemi reformja, az ún. GDPR miatt 2019. április 26-tól annyiban módosulnak a kapcsolódó előírások, hogy a panaszt vagy javaslatot tartalmazó oldalt a vásárlói beírást követően haladéktalanul el kell távolítani azért, hogy a korábbi bejegyzéseket és a bejegyzők adatait más fogyasztók ne láthassák. A kereskedőnek ezeket az oldalakat elzártan kell megőriznie, és szükség esetén a hatóságnak kell megmutatnia. A téves közlésekkel ellentétben tehát nincs olyan előírás, amely szerint a kereskedőknek ki kellene cserélniük az eddig használt vásárlók könyvét, ha az előzőekben részletezett rendelkezéseknek megfelelően járnak el.

A fogyasztóvédelmi ellenőrzési tapasztalatok alapján a vásárlók könyvével kapcsolatos leggyakoribb problémák közé tartozik, hogy az az üzletben nincs látható helyen, sokszor a fogyasztók bejegyzéseit nem válaszolják meg az előírt határidőn belül, de az is előfordul, hogy a vásárlók könyve nincs jegyző által hitelesítve.

Budapest, 2019. április 17.

Forrás: Innovációs és Technológiai Minisztérium, Kommunikációs Főosztály
 

 

Újfajta panaszkönyv kell a GDPR miatt.

A személyes adatok fokozottabb védelme miatt rövidesen cserélni kell a vásárlók könyve nyomtatványt, hogy más vásárló ne juthasson hozzá a korábbi bejegyzésekhez kapcsolódó személyes adatokhoz, például névhez, lakcímhez, telefonszámhoz, e-mail-címhez – írta az MTI a Consumer Protection Contact (CP Contact) fogyasztóvédelmi tanácsadó cég felhívása kapcsán.

Az Országgyűlés április 1-jén fogadta el az uniós adatvédelmi előíráshoz kapcsolódó GDPR-salátatörvényt, amely többek között a kereskedelemről szóló törvény vásárlók könyvére vonatkozó rendelkezéseit is módosítja.

A módosítás lényege, hogy

A KERESKEDŐKNEK A JÖVŐBEN A BEJEGYZÉST KÖVETŐEN HALADÉKTALANUL EL KELL TÁVOLÍTANIUK A PANASZT VAGY JAVASLATOT TARTALMAZÓ OLDALT A VÁSÁRLÓK KÖNYVÉBŐL ANNAK ÉRDEKÉBEN, HOGY A KORÁBBI BEJEGYZÉSEKHEZ KAPCSOLÓDÓ SZEMÉLYES ADATOKAT NE LÁTHASSÁK MÁSOK.

Az eltávolított lapokat a kereskedőnek a folyamatos sorszámozás rendjének megfelelően elzártan meg kell őriznie, és a hatóság felszólítására rendelkezésre bocsátania. A tanácsadó cég szerint ehhez a legtöbb vásárlói térben új formátumú vásárlók könyve nyomtatványokra lesz szükség.

Továbbra is változatlan előírás marad, hogy az A4 vagy A5 formátumú vásárlók könyvét a kereskedelmi egységekben jól látható helyen, a vásárló számára könnyen elérhető módon kell elhelyezni.

Forrás: index.hu, 2019. április 11.